top of page

PUC 18 - Ademhalen met weerstand

Het is letterlijk en figuurlijk een apart gezicht, iemand die traint met een trainingsmasker of trainingsfluitje. Toch brengt deze adembewerker je een extra opluchting.

Trainingsmaskers & fluit zijn een nieuwe generatie van fitnessaccessoires die het ademhalen beperken. Het idee erachter is om zo de voordelen van hoogtetraining te simuleren en zo je lichaam diepere ademhaling te laten ervaren. Dit zorgt voor een training van je buik ademhaling en stretch van je long capaciteit.


Het zorgt ervoor dat je jezelf in feite en beetje verstikt. De verstelbare kleppen beperken de hoeveelheid zuurstof die je inademt, waardoor de spieren rond je longen harder moeten werken. Dat klinkt misschien wat kinky, maar experts beamen dat het wel degelijk werkt. “Je ademhalingsspieren behoren tot de meest verwaarloosde spiergroepen in je lichaam,” zegt dr. Mark Faghy, inspanningsfysioloog van de Universiteit van Loughborough. “Maar ze zijn ook zeer elastisch en reageren goed op stress, net als elke andere skeletspier.” Met andere woorden: mensen met sterkere ademhalingsspieren zijn sterkere allround-sporters. Om te onderzoeken of deze theorie hout snijdt, mag je ze zelf testen.


Wat doet het niet?

Met name de masker variant is bekend omdat het een hoogte training nabootst.

Hypoxische training -het trainen in lucht die arm is aan zuurstof- is al een tijdje een populaire methode voor het verbeteren van sportieve prestaties. In het verleden zijn er bijvoorbeeld Nederlandse schaatsers geweest die op ‘hoogtestage’ gingen. Het idee was dat het trainen in deze omgeving onder andere de productie van rode bloedcellen vergroot en daardoor het uithoudingsvermogen verbetert. Dit is de reden dat deze Nederlandse schaatsers bijvoorbeeld naar Salt Lake City gingen om te trainen, omdat dit op ongeveer 1500 meter boven zeeniveau ligt. In loop der jaren zijn inzichten ten aanzien van hoogtetrainingen bijgesteld en genuanceerd. In de laatste decennia zijn allerlei methoden geprobeerd om de voordelen van het leven boven zeeniveau na te bootsen, uiteenlopend van hyperbarische slaap-units (= een soort glazen koker waar je in kunt slapen, waar het zuurstofniveau van buitenaf kan worden geregeld) tot bijvoorbeeld laagzuurstof-tenten die je wellicht wel eens bij wielrenners op tv hebt gezien.


Conclusie: wil je hoogtetraining nabootsen, dan moet je de lucht ijler maken, dat wil zeggen: ervoor zorgen dat er minder zuurstofmoleculen in zitten dus. Evenmin veranderen deze maskers de chemische samenstelling van zuurstof. Daarvoor zou je een hoogtekamer moeten hebben, maar die past dan weer niet om je gezicht.





38 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


logo_HH-wit.png
bottom of page